Kampaně

LEDEN

Nově v práci

Tato kampaň se zaměřuje na právní aspekty nástupu do zaměstnání, které představují klíčovou fázi pracovněprávního vztahu mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Kampaň shrnuje základní právní předpisy regulující tento proces, zejména uzavírání pracovní smlouvy, povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance, náležitosti pracovní smlouvy, otázky zkušební doby, zdravotních prohlídek a vstupního školení zaměstnanců. Zvláštní pozornost je věnována právům a povinnostem obou stran během nástupu do zaměstnání a případným následkům porušení těchto povinností. Cílem kampaně je poskytnout komplexní přehled o právních aspektech nástupu do zaměstnání a identifikovat možná rizika a doporučení pro zajištění souladu s platnou legislativou.

ÚNOR

Rizika na pracovišti

V rámci únorové kampaně získají uživatelé základní informace týkající se rizik na pracovišti. Seznámí se se základními zákonnými požadavky, které se k tomuto tématu vztahují, a budou jim představeny vybrané nástroje, které je možné využít k zajištění BOZP jak na pracovišti, tak mimo ně, především při tzv. práci z domova. Na základě kampaně by měli mít uživatelé lepší přehled o tom, jakým způsobem identifikovat a hodnotit rizika na pracovišti, a jaká práva a povinností jsou na straně jak zaměstnavatelů, tak zaměstnanců.

BŘEZEN

Pracovní prostředí

Březnová kampaň zaměřená na pracovní prostředí si klade za cíl zvýšit povědomí o klíčových tématech BOZP. Prvním z nich je kategorizace prací, která představuje souhrnné hodnocení úrovně zátěže pracovníků faktory rozhodujícími ze zdravotního hlediska o kvalitě pracovních podmínek, které jsou charakteristické pro danou práci na konkrétním pracovišti, a úrovně zabezpečení ochrany zdraví pracovníků. Kampaň představuje, jak tento proces probíhá, včetně role krajských hygienických stanic (KHS). Dalším tématem jsou rizikové faktory na pracovišti, specifikované dle nařízení vlády č. 361/2007 Sb., jež budou představeny formou 13 infografik, které přehledně znázorní jednotlivé faktory ohrožující zdraví zaměstnanců. Součástí kampaně jsou také informace o nanotechnologiích a jejich vlivu na pracovní prostředí, které budou prezentovány prostřednictvím plakátů, aby byla problematika srozumitelně přiblížena široké veřejnosti.

DUBEN

Bezpečně na pracovišti

Kampaň se věnuje problematikou bezpečnosti na pracovišti, což je klíčový aspekt ochrany zdraví a životů zaměstnanců v rámci pracovněprávních vztahů. Kampaň se zaměřuje na povinnosti zaměstnavatelů v oblasti prevence rizik, školení zaměstnanců, zajištění vhodných pracovních podmínek a implementaci bezpečnostních opatření. Rovněž jsou zkoumána práva zaměstnanců v případě porušení předpisů BOZP a následky pro zaměstnavatele, pokud dojde k pracovním úrazům či nemocem z povolání. Nedílnou součástí kampaně k bezpečnosti na pracovišti je poskytnutí první pomoci.

KVĚTEN

Ergonomie

Cílem kampaně je zvyšovat povědomí o důležitosti ergonomických zásad v pracovním prostředí a podpora implementace ergonomických opatření, která přispívají k ochraně zdraví zaměstnanců. Kampaň se zaměřuje na úpravu pracovního místa dle ergonomických zásad, věnuje se výhodám a nevýhodám práce vsedě a vstoje, představuje kompenzační cvičení a zabývá se manipulací s břemeny.

ČERVEN

Zaměstnávání cizinců

Červnová kampaň cílí na právní aspekty zaměstnávání cizinců v České republice.  Analyzuje základní právní úpravy týkající se vstupu, pobytu a pracovního uplatnění cizinců, včetně podmínek pro získání pracovních povolení, modrých a zelených karet a dalších forem zaměstnanecké migrace. Kampaň rovněž zahrnuje otázky týkající se diskriminace cizinců na pracovním trhu, rovného zacházení, přístupu k sociálním právům a zaměstnaneckým výhodám. Cílem je poskytnout komplexní přehled právního rámce zaměstnávání cizinců.

ČERVENEC

DIGITALIZACE

Červencová kampaň se zabývá problematikou digitalizace ve vztahu k BOZP. ČÁST PLATFORMOVÁ PRÁCE (doplnit/spojit s popisem dalších témat DIGI): Práce prostřednictvím digitálních platforem alias platformová práce. Na první pohled těžko srozumitelný pojem, ale ve skutečnosti pracovní realita pro stále větší počet lidí. Rozvážíte na kole jídlo z restaurací zákazníkům nebo si přivyděláváte nabízením sdílených jízd prostřednictvím mobilní aplikace? Ucházíte se o zakázky v oblasti programování, ale třeba i řemesel nebo úklidových prací prostřednictvím aplikace nebo webové stránky? Pak se i vás týkají úskalí platformové práce, jako je neurčitý pracovněprávní status nebo práce pod taktovkou algoritmického řízení.

SRPEN

Technická bezpečnost

Srpnová kampaň představí uživatelům zjednodušenou formou téma technické bezpečnosti, která v sobě zahrnuje především oblast tzv. vyhrazených technických zařízení, tedy zařízení, u kterých je zvýšené riziko ohrožení osob. Pozornost bude věnována i strojním zařízením, místním provozně bezpečnostním předpisům a vysokozdvižným vozíkům. Prostřednictvím kampaně získají uživatelé základní přehled o problematice vyhrazených technických zařízení a strojních zařízení a k nim se vztahujícím místním provozně bezpečnostním předpisům.
 

ZÁŘÍ

Cílem kampaně je zvýšit povědomí o nebezpečných chemických látkách, povinnostech vyplývajících z chemického zákona, způsobech skladování a nakládání s nimi. Kampaň se zaměřuje na prevenci rizik, které mohou nastat únikem nebezpečných chemických látek. Věnuje se preventivním opatřením, skladování (označování a balení) chemických látek, základním instrukcím k zacházení s nebezpečnými chemickými látky a povinnostem vyplývajících z chemického zákona. 

ŘÍJEN

Cílem kampaně je zvyšovat povědomí o důležitosti požární ochrany z pohledu zaměstnavatele a povinnostech vyplývajících ze zákona. Kampaň se zaměřuje zejména na druhy hasících přístrojů, jejich ideálním rozmístěním a použitím. Dále se věnuje požárním hlídkám, školením požární ochrany a povinnostem požárního technika. 

LISTOPAD

Cílem kampaně je zvyšovat povědomí o krizovém managementu, který se s BOZP prolíná . Kampaň se zaměřuje na zdolávání mimořádných situací a pravidly pro chování zaměstnanců k zajištění bezpečné evakuace osob. Dále se zaměřuje na plánování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na mimořádně či krizové situace a jejich řešením. 

PROSINEC

Závěrečná kampaň se věnuje několika tématům. První část kampaně zabývá právními aspekty ukončení pracovního poměru, což je významná součást pracovněprávních vztahů. Analyzuje různé způsoby ukončení zaměstnaneckého poměru, jako jsou výpověď ze strany zaměstnance či zaměstnavatele, okamžité zrušení pracovního poměru, dohoda o rozvázání pracovního poměru a ukončení pracovního poměru během zkušební doby. Kampaň se zaměřuje na zákonné podmínky těchto postupů, ochranu zaměstnanců před neoprávněným propuštěním a povinnosti zaměstnavatelů při rozvázání pracovního poměru. Cílem je poskytnout základní přehled o právním rámci ukončení pracovního poměru. Dálším tématem kampaně je budování příjemného pracovního prostředí, tzv. wellbeingu, které může přispět k prevenci psychosociálních rizik a dalších negaticních forem chování na pracovišti. Materiály postupně seznámí s různými formami násilí na pracovišti (mobbing, bossing, staffing) a způsoby, jak šikanu na pracovišti řešit a s fenoménem syndromu vyhoření.

Kde blb, tam nebezpečno je, ale Bozpík ho hravě spacifikuje.
Na dobré rady je přeborník, v BOZP velký odborník.
Zde vám dává svoje tipy, ať nemáte v BOZP chyby.

Přejít nahoru