Rizika na pracovišti

Rizika na pracovišti

V rámci únorové kampaně získají uživatelé základní informace týkající se rizik na pracovišti. Stěžejním tématem je proces prevence, identifikace a hodnocení rizik.

Uživatelé se dozví, jak řídit bezpečnost a ochranu zdraví při práci (BOZP) a seznámí se se základními zákonnými požadavky, které se k tomuto tématu vztahují. Bude jim představen nástroj OiRA, bezplatná online aplikace pro vyhledávání a hodnocení rizik, kterou je možné využít k zajištění BOZP. Nedílnou součástí tohoto tématu je také přidělování osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP), což jsou prostředky určené k individuální ochraně osob, sloužící k ochraně před konkrétními riziky. Jejich používání zabraňuje nebo snižuje působení nebezpečných a škodlivých faktorů.

Na základě kampaně by měli mít uživatelé lepší přehled o tom, jakým způsobem identifikovat a hodnotit rizika na pracovišti, a jaká práva a povinností jsou na straně jak zaměstnavatelů, tak zaměstnanců.

Kde blb, tam nebezpečno je, ale Bozpík ho hravě spacifikuje.
Na dobré rady je přeborník, v BOZP velký odborník.
Zde vám dává svoje tipy, ať nemáte v BOZP chyby.

Identifikace nebezpečí
a hodnocení rizik

Hodnocení rizik
v pěti krocích

Prevence rizik

Prevence rizik v oblasti BOZP spočívá v kontinuálním vyhledávání nebezpečí a rizik, v jejich vyhodnocování a přijímání opatření k ochraně před nimi.

OOPP

Osobní ochranné pracovní prostředky (OOPP)
jsou prostředky určené k individuální ochraně
osob, sloužící k ochraně před konkrétními rizik

Řízení BOZP

Desatero k hodnocení rizik
na pracovišti


OiRA

Online Interactive Risk Assessment  je volně dostupná, bezplatná online aplikace pro vyhledávání a hodnocení rizik v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Je vytvořena a provozována Evropskou agenturou pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci – EU OSHA. V České republice garantuje vývoj a aktualizaci jednotlivých nástrojů OiRA Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky a Výzkumný institut práce a sociálních věcí, v. v. i. (dříve VÚBP).

CHCETE-LI UŠETŘIT, VSAĎTE NA SPRÁVNÉ PŘIDĚLENÍ OOPP

Zaměstnavatel je povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečností a ochrany zdraví při práci (BOZP) a přijímáním opatření k předcházení rizikům. Cílem těchto opatření je minimalizovat pravděpodobnost vzniku pracovního úrazu, poškození zdraví zaměstnance nebo jiné mimořádné události na pracovišti. Jedním z opatření je například přidělování osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP) určených k ochraně osob. Mají chránit před konkrétním rizikem a zabraňoval nebo snižovat působení nebezpečných a škodlivých faktorů práce a pracovního prostředí. Úspěšní manažeři firem již pochopili, že investice do BOZP se jim rozhodně vyplatí, a to jak ekonomicky, tak ve formě dobrého hodnocení jako zaměstnavatele, který si váží zdraví svých zaměstnanců. Tito zaměstnavatelé tak vsadili na prevenci a uvědomili si její ekonomický a obchodní přínos.
Někteří zaměstnavatelé však stále kladou ekonomickou stránku firmy na první místo a BOZP berou spíše jako ekonomické břemeno. Často argumentují, že pravděpodobnost vzniku pracovního úrazu nebo poškození zdraví zaměstnance je malá, takže investovat čas a peníze do této oblasti se jim nevyplatí. Přitom však statistiky uvádějí, že měsíčně vznikne jeden smrtelný pracovní úraz pro chybějící, nedostatečné nebo nevhodné OOPP.

Přejít nahoru